μια σχέση εμπιστοσύνης και ασφάλειας προκειμένου το παιδί να εκφράσει τις δυσκολίες που βιώνει, να υποστηριχθεί σε ψυχοκοινωνικό επίπεδο και να του προσφερθεί η κατάλληλη καθοδήγηση για την διερεύνηση και την επίλυση των δυσκολιών που αντιμετωπίζει. Μερικές από τις δυσκολίες αυτές μπορεί να είναι δυσκολίες στη σχολική προσαρμογή, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, προβλήματα συμπεριφοράς, επιθετικότητα, άγχος αποχωρισμού, απώλεια, αυτοεκτίμηση, φοβίες, διαζύγιο, ασθένεια, αλλά και δυσκολίες που μπορεί να σχετίζονται με αναπηρία, ειδικές μαθησιακές και αναπτυξιακές διαταραχές.
Όσον αφορά την
εφηβεία, καθώς αυτή αποτελεί ένα μεταβατικό στάδιο ανάμεσα στην παιδική ηλικία
και την ενηλικίωση, η ψυχοθεραπευτική διαδικασία που ακολουθείται με τους
εφήβους αντλεί στοιχεία τόσο από την ψυχοθεραπεία παιδιών όσο και από την
ψυχοθεραπεία ενηλίκων και ο θεραπευτής προσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες του
κάθε εφήβου. Καθώς η εφηβεία αποτελεί ένα αναπτυξιακό στάδιο σωματικών και
ψυχικών αλλαγών αλλά και κρίσεων, οι έφηβοι μπορεί να αναζητήσουν υποστήριξη
σχετικά με θέματα που αφορούν την έκφραση θυμού και θλίψης, το άγχος και τη
σχολική απόδοση, προβλήματα στις σχέσεις με τους γονείς και τους φίλους, την
προσαρμογή, τη σεξουαλικότητα, πράξεις αυτοτραυματισμού, αντικοινωνική
συμπεριφορά, διατροφικές διαταραχές κ.α.
Τόσο στην ψυχοθεραπεία παιδιών, όσο
και στη ψυχοθεραπεία εφήβων, η παρουσία και η συνεργασία των κηδεμόνων είναι
πολύ σημαντική για την εξέλιξή της. Η ψυχοθεραπεία είναι μια δύσκολη διαδικασία
διερεύνησης και εξέλιξης του εαυτού και ο ανήλικος πρέπει να καταφεύγει σε
αυτήν όχι γιατί η συμπεριφορά και τα συναισθήματά του αντιμετωπίζονται σαν
πρόβλημα, αλλά ως σύμπτωμα δυσλειτουργικών αλληλεπιδράσεων μέσα στο
οικογενειακό, κοινωνικό και σχολικό σύστημα στο οποίο μεγαλώνει. Ως εκ τούτου,
η συζήτηση με τον θεραπευτή και η συμβουλευτική των γονέων, αλλά και άλλων
μελών της οικογένειας είτε μεμονωμένα είτε σαν σύνολο είναι πολλές φορές
απαραίτητη.